Oare de cate ori nu ati observat pe masina dumneavoastra pete mici, albe ramase pe caroserie imediat dupa ce ati iesit dintr-o spalatorie auto? Motivul? Usor de intuit de cei mai multi dintre noi…masina a fost spalata cu apa dura. Dar daca ai avea acasa o statie de dedurizare apa si te gandesti ca ai putea astfel sa-ti clatesti masina cu apa dedurizata…ce sanse sunt sa ramai totusi pe caroserie cu acele pete mici si albe?
“Duritatea” in apa se refera la suma continutului de carbonati de calciu si magneziu din apa. “Dedurizarea” conventionala a apei inseamna eliminarea ionilor de Ca si Mg prin inlocuire cu ioni de Na sau K. Daca petele albe apar imediat ce masina a fost spalata, principala cauza este de obicei “duritatea” apei. In mod normal, aceasta teorie ar conduce la ipoteza ca “dedurizarea” in prealabil a apei inseamna o masina fara pete albe dupa spalare.
Nu neaparat! “Duritatea: inseamna o prezenta ridicata a ionilor de calciu si magneziu din apa. Continutul total de minerale din apa este exprimat prin parametrul TDS (Solide Total Dizolvate) sau unitatea de masura a tuturor solidelor (minerale, saruri, metale, substante organice sau anorganice) dizolvate intr-un volum de apa reprezinta factorul principal al aparitiei petelor. Astfel, o valoare mare a TDS-ului inseamna mai multe pete.
Dedurizarea apei, contrar parerilor comune, nu inseamna demineralizarea apei (eliminarea mineralelor din apa) ci inlocuirea ionilor de calciu si magneziu cu ioni de sodiu sau potasiu (in functie de tipul de regenerant folosit: NaCl sau KCl) in proportii mai mult sau mai putin egale. Valoarea TDS-ului apei dedurizate este aproximativ egal cu al apei dure. Apa dedurizata va contine astfel mai putini ioni de calciu si magneziu si mai multi ioni de sodiu. Petele apar atunci cand mineralele din apa raman pe caroseria autoturismului ca un reziduu, atunci cand apa se evapora.
Pentru spalatoriile auto folosirea apei dedurizate la spalarea automobilelor reprezinta un avantaj major, pentru ca mineralele ramase in apa dedurizata sunt mult mai usor de curatat si nu mai formeaza petele albicioase, ce par a fi efectiv o depunere de piatra, greu de indepartat chiar si prin polish auto. De asemenea, cu apa dedurizata se va reduce considerabil atat consumul de detergenti auto cat si timpul spalare a masinii. Insa, unele spalatorii garanteaza o “cosmetica auto profesionala (fara pete)” folosind la curatarea masinilor apa filtrata cu ajutorul unor statii de osmoza inversa. Osmoza inversa reduce valoarea TDS-ului pana la 95-96% si garanteaza o spalare “fara pata” … un motiv de gandire daca esti un impatimit al masinilor tunate si “lustruite”.
Daca nu stii care este duritatea sau TDS-ul apei tale, poti oricand solicita consultanta si analiza gratuita a apei tale. Detalii aici.